tisdag 21 april 2009

Reklamens makt

När jag var en liten pojke så var jag mycket förtjust i Stomatol-reklamen vid Slussen. Varje gång jag och min familj åkte förbi i bilen så kommenterade pappa den anspråkslösa skylten: "Det där är Sveriges äldsta neonskylt, den fanns där redan när jag var barn". Jag fann det mycket fascinerande att en blinkande ljusskylt kunde vara så pass gammal. Ännu märkligare tyckte jag att det var att den fortfarande fick sitta kvar, 30 år senare. Det fanns ju så många nya färggranna skyltar under 80-talet.

Så här lite senare har jag förstått att skylten faktiskt är betydligt äldre än vad jag trodde. Den sattes upp redan 1909, då monterad på Katarinahissen. Dessutom vet jag idag att skylten inte alls är gjord av neonslingor, utan av blinkande glödlampor. Men det där minnet av den, i det neonskimrande 80-talet, något aparta Stomatol-skylten etsade sig fast. Därför står det alltid en Stomatol-tub hemma på mitt handfat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar