Giotto Bizzarrini jobbade under slutet av 50-talet hos
Ferrari, där han bland annat var med att utveckla modellen
250GTO. Mitt under detta arbete lämnade Bizzarrini, tillsammans med andra nyckelpersoner,
Ferrari för att starta ett fristående bilmärke.


Tillsammans med Renzo Rivolta, som drev företaget
Iso, togs modellen
Iso Grifo A3/C fram, lagom till Turins motorsalong 1963. Bilen var bestyckad med en vidareutveckling av motorn i
Chevrolet Corvette. Den så kallade "
big block"-motorn, med åtta cylindrar i vinkel, utvecklade en effekt om ca 405hk, vilket var väldigt mycket för tiden.

1965 kom samarbetet mellan Bizzarrini och Rivolta att gå i sank. Modellen
A3/C togs över helt av
Bizzarrini och döptes om till
5300 GT Strada. Under det namnet tillverkades modellen fram till 1968 i 115 exemplar.

är totalt ointresserad av bilar men en sån där liten rackare skulle jag kunna tänka mig ratta, sjukt mysig faktiskt!
SvaraRadera//Jimmy
fashionbycsn.blogg.se
Totalt ointresserad av bilar? Hemska tanke!
SvaraRadera