onsdag 17 juni 2009

Gårdagens U21-fotboll

Fotboll är pur underhållning, ett skådespel. En teaterföreställning där gräset är scenen, de två lagen är skådespelare och manus skrivs i stunden. Vi trånar efter att se snabba överstegsfinter, rafflande frisparkssituationer och publikfriande tv-räddningar. Tuffa nickdueller, domarskandaler och stenhårda tåpajar som får ribban att vibrera i minuter. Allt är sådant vi lärt oss att älska.

Det finns inget annat värde i fotbollen än underhållningsvärdet. Det är fullkomligt ointressant om Cristiano Ronaldo säljs för en miljard kronor. Ingen frisk människa bryr sig om diverse dubiösa fotbollsfruar. Fredrik Ljungbergs frisyr ÄR ointressant, för alla utom frisör-Bobby. Jag betackar mig all den förbannade smörjan. Jag vill se glada grabbar sparka boll. Punkt.

Därför var det mycket uppfriskande att se på Sveriges U21-landskamp mot Vitryssland igår. Spolingarna lyckades bjuda på större underhållning än vad seniorlandslaget mäktat med sedan '94-VM. Fotboll spelades med glädje, och utan konstigheter. Det, mina vänner, lovar gott inför framtiden.

2 kommentarer:

  1. Helt rätt. Det är bra fotboll vi vill ha!

    SvaraRadera
  2. Har alltid tyckt att U 21 fotboll är roligare än vårat A-lag, se bara senaste matcherna, man sitter ju och somnar när dom spelar. Nä, lite fart under dojjorna ska det va, A-laget har att lära av U 21 enligt mig.

    SvaraRadera