Ford GT40 tillverkades mellan åren 1964 och 1968, i ett flertal olika uppdateringar. Bilmodellen var tänkt att bli en allvarlig konkurrent till
Ferrari inom racingcirkusen. Deltagandet inom motorsporten var del i en större satsning att, efter år av avtagande försäljningssiffror, bygga upp intresset kring
Ford igen. Man hade blivit krasst medvetna om att andra tillverkare hade kommit ifatt, och förbi, den amerikanska giganten. Man försökte bland annat få framgång genom att sätta en något ungdomligare stämpel på märket. Detta gjordes delvis genom att satsa på sportiga bilar så som
GT40 och
Mustang.
Ford GT40 får väl anses vara en av de största ikonerna, om inte den allra största, för 60-talets racingintresse och
Le Mans-hysteri. Det är inte heller så konstigt med tanke på att man kammade hem förstaplatsen inte mindre än fyra år i rad ('66-'69), i den berömda 24-timmarstävlingen. Förutom Le Mans-framgångarna så tävlade dessutom bilarna under hela 60-talet i en mängd andra tävlingar, vilket resulterade i stora framgångar och massiv publicitet.


Som en hyllning till arvet efter den klassiska 60-talsmodellen presenterades 2001
Ford GT. Formspråket är såklart starkt inspirerat, för att inte säga kopierat, av
GT40 men under skalet finns en modern sportbil, som trots ytterst potenta prestanda ändå är lättkörd. På bilden nedan syns den nya
GT med originalet
GT40 i bakgrunden. Bägge är lackerade i de klassiska färgerna från det
Gulf-sponsrade racingstallet, som under 60-talet leddes av
John Wyer.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar