tisdag 26 maj 2009

Keith Jarrett - "The Köln Concert"

När jag åkte hem från jobbet igår så satte jag, min vana trogen, på P1 på bilradion. Det var kulturradion K1, ett repriserat avsnitt från i torsdags. Ibland kan kulturradion vara lite sömnig, men igår glimrade det verkligen till. Avsnittet handlade om Keith Jarretts legendariska (har jag förstått i efterhand) konsert i Köln från 1975. Musiken presenteras genom några oerhört fint berättade anekdoter. Programmet, signerat Anton Karis, är verkligen en riktigt höjdare. Ett mästerverk rentav! Och då lyssnar jag inte ens på jazz i vanliga fall. Det här måste vara något av det bästa jag har hört på radio. Snälla, gör er själva tjänsten och lyssna på dokumentären här. Lyssna framförallt till mannen från Lund, som verkligen är en enastående berättare. Jag hoppas att ni inte behöver ångra er.

Men kom ihåg att passa er för jazzen. Den är farlig och kan, om man inte är vaksam, dra med sig dagens ungdom i fördärvet. Det är ju ändå djävulens musik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar